TECHNICAL AND VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING IN THE BRICS COUNTRIES

International session "Cooperation for Progress: BRICS Countries' Experience in Assessing the Quality of Vocational Education"

International session "Cooperation for Progress: BRICS Countries' Experience in Assessing the Quality of Vocational Education"

International session "Cooperation for Progress: BRICS Countries' Experience in Assessing the Quality of Vocational Education"

The session was initiated by the Center for Strategic Research and Information and Analytical Development of the Federal Institute for the Development of Vocational Education (FIDVET). It brought together experts from BRICS member states and partner countries for a substantive dialogue on one of the most pressing topics in modern education. The primary goal was to share experiences and initiate the development of common methodological approaches to quality assurance in technical and vocational education and training (TVET).

Key Discussion Points and Outcomes

During the session, participants delved into the specifics of international Quality Assessment (QA) in TVET. The discussions were structured around a series of key questions, allowing for a concise yet comprehensive exchange of national experiences.

National QA Systems: Experts explored whether a unified TVET QA system exists in their countries and which agencies are involved in the assessment process.

Regulatory Frameworks: The session addressed the regulatory definition of "quality of vocational education" and the types of documents in which it is enshrined.

Assessment Areas: Participants shared the key areas and blocks used to assess the quality of TVET in their respective national contexts.

Unified Indicators: A pivotal point of discussion was the existence (or potential development) of a system of unified indicators for TVET QA.

Future Cooperation: Participants unanimously considered the work on converging TVET QA systems a highly promising direction for cooperation within the BRICS+ format.

As a result of these fruitful discussions, common directions for cooperation in the development of national TVET QA systems were identified.

The session launched a new research initiative of the Center for Strategic Research and Information and Analytical Development, FIDVET (Russia) in the field of learning outcomes assessment and performance of educational organizations with the aim to create a foundation for deeper integration and mutual understanding of quality standards among BRICS+ countries.

Session Speakers
The discussion was moderated by Marina Nevskaya, Head of the International Cooperation Department in the field of Secondary Vocational Education.

Renowned specialists shared their valuable experience during the session:

Dmitry Syryaev - Head of Division, Department of Vocational Education and Advanced Training, Ministry of Education of the Russian Federation;

Irina Seliverstova - Head of the Center for Strategic Research and Information and Analytical Development, Federal Institute for the Development of Vocational Education (FIDVET), Russian Federation;

Sergio Gomide Filho - Coordinator of Institutional Evaluation, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Brazil;

Ms. Anna Alesenko, Deputy Head of Digitalization in TVET Centre, Republican Institute of Professional Education, Belarus;
Amanuel Garza – Director, TVET Management and Governance Support, Department of Higher Education and Training, South Africa.

The organizers express their sincere gratitude to all speakers and participants for their valuable contributions and look forward to continuing this productive cooperation to enhance the quality of vocational education on the international stage.

Полезные сервисы

Демонстрационный экзамен

Демонстрационный экзамен является одной из форм государственной итоговой аттестации по образовательным программам среднего профессионального образования, которая направлена на определение уровня освоения выпускником материала, предусмотренного образовательной программой, и степени сформированности профессиональных компетенций путем проведения независимой экспертной оценки выполненных выпускником практических заданий. В ходе демонстрационного экзамена студент выполняет практическое задание в условиях реальных или смоделированных производственных процессов.

Посмотреть

Чемпионат «Профессионалы»

Всероссийское чемпионатное движение по профессиональному мастерству «Профессионалы» представляет собой соревновательные мероприятия, направленные на демонстрацию компетенций конкурсантами и работу по формированию прототипов «продуктов» в определенной экономической области.
Посмотреть

Национальный чемпионат «Абилимпикс»

Чемпионат по профессиональному мастерству среди инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья «Абилимпикс» обеспечивает эффективную профессиональную ориентацию и мотивацию инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья к получению профессионального образования, содействие их трудоустройству и занятости, развитие социокультурной инклюзии в обществе, расширение перечня новых профессий для людей с инвалидностью, повышение доступности профессионального образования, формирование комплексной системы реабилитации.

Посмотреть

Навигатор ФГОС СПО

Основная информация по федеральным государственным образовательным стандартам среднего профессионального образования, включая информацию о прекращении приёма на обучение.

Навигатор показывает: 

  • Квалификацию
  • Область образования
  • Реквизиты приказа об утверждении
  • Статус
  • Форму Государственной итоговой аттестации (ГИА)
Посмотреть

Единая платформа ЦОПП

Центры опережающей профессиональной подготовки (ЦОПП) – это новая региональная структура, призванная осуществлять подготовку кадров для реализации потребностей экономики региона, обеспечивать регион кадрами новой формации, формировать в регионе качественный человеческий капитал.

Посмотреть

Портал СПОLab

Портал лабораторий в сфере среднего профессионального образования - информационное сопровождение методических лабораторий в системе СПО; организация платформенного взаимодействия работодателей, научно-методических объединений, образовательных организаций и институтов развития профессионального образования.

Посмотреть